donderdag 13 december 2007

De kerstborrel van de orthopedie ......


In de laatste donkere dagen voor kerst is het een goed gebruik in het Maaslandziekenhuis om afdelingsgewijs het jaar uit te luiden in de vorm van een kerstborrel. Sommige afdelingen geven er de voorkeur aan om dit buitenshuis te doen, ergens in de stad, anderen doen dit liever in de vertrouwde omgeving van het ziekenhuis. Bij de afdeling orthopedie is het inmiddels een traditie om op de polikliniek, onder het genot van een hapje en een drankje, met elkaar te verblijven en na het eten van ondermeer stokbrood met saté een minisymposium te houden. Ook ik mocht dit jaar aan dit minisymposium een bijdrage leveren. Mij was gevraagd mijn ervaringen te delen, die ik op verpleegafdeling 20 (orthopedie) "in het witte pak" had opgedaan bij het meelopen met de verpleegkundigen in een avonddienst. Tijdens mijn voordracht heb ik de verpleegkundigen meegegeven dat het voor mij als directeur bijzonder belangrijk is om op gezette tijden voeling te houden met het primaire proces. Hiervoor is het meewerken in een avonddienst (als verpleeghulp) buitengewoon geschikt. Daarmee krijg ik een goed inzicht in de (kwaliteit) van de processen. Ik kijk mee met het uitdelen van de medicatie, ik breng en haal patienten naar en van de operatie-afdeling. Ik ben daarbij getuige van de overdracht van patienten tussen verpleegkundigen en OK-medewerkers. Ik ervaar hoe de overdrachten tussen de diensten (van avond naar nachtdienst) plaatsvinden en ervaar de omvang van de administratieve lasten van de werkers in de zorg. Allemaal cruciale ervaringen/momenten die mede de veiligheid van de zorg bepalen. Tevens biedt dit voor mij de mogelijkheid om informeel voeling te houden met de verpleegkundigen en het moreel van de "troepen" te proeven. Tevens stelt het mij in staat het beeld bij te stellen richting de medewerkers dat de directie "hoog in de ivoren toren" besluiten neemt zonder te weten wat er op de werkvloer speelt. Kortom voor alle partijen een zeer nuttige en voor herhaling vatbare activiteit.
Op de bewuste avond heb ik op afdeling 20 met Hanneke, Petra en Kirill de zorg invulling mogen geven voor een 25-tal patienten, waaronder 6 patienten die die dag op de operatie-afdeling een nieuwe knie of heup hadden gekregen. Voor mij verbluffend om te zien hoe Hanneke, Petra en Kirill op zeer kundige en efficiente wijze die avond de zorg invulling gaven. De 6 patienten vergden post-operatief veel aandacht voor wat betreft de pijnbestrijding en de re-transfusie van hun wondvocht. Dit laatste om bloedtransfusies te voorkomen. Ook alle andere patienten zijn die avond aan zorg niets te kort gekomen. Chapeau!!

2 opmerkingen:

peetjuh zei

Hallo Cees,
Nieuwsgierig gemaakt ben ik eens komen kijken.Wat schetst mijn verbazing dat er zelfs een verslag van het symposium op staat!
Raar fenomeen dat de afstand tussen 'directeur' enerzijds en 'verpleegkundige op de werkvloer' anderzijds lijkt te verkleinen als je wat meer van iemand weet.
Het werkt dus, zo'n weblog en de bijdrage aan het symposium helpt natuurlijk ook!
Hopelijk nog eens tot ziens op afd 20? Voor de kritische noot?!?!
Petra Smeets

Anoniem zei

Dag Cees en Petra,

Tijdens de kerstborrel van de unithoofden van het Maaslandziekehuis gaf Cees Sterk de nadrukkelijke opdracht om tijdens de kerstdagen niet aan het Maaslandziekenhuis te denken en te genieten van de vrije dagen.Met dit voornemen ben ik naar huis gegaan.Ik had echter nog een taak te volbrengen namelijk een bezoekje te brengen aan de weblog van Cees.

Een reactie op "de afstand tussen directeur en werkvloer".

Binnen het Maaslandziekenhuis te Sittard hebben we gelukkig een directie die heel dicht bij de werkvloer staat.Dit is vooral te danken aan het intensieve contact tussen directie en leidinggevenden.
Dit intensieve contact wordt gerealiseerd door regelmatig met managers en unithoofden op "bezinningsdagen" van gedachten te wisselen over lopende zaken en nieuwe ontwikkelingen.De voltallige directie is dan aanwezig en er is een sfeer van transparantie en openheid.Ik ben als unithoofd ( sta zelf dicht bij de werkvloer)goed geinformeerd over belangrijke zaken die spelen binnen de organisatie en omgekeerd denk ik dat de directie goed op de hoogte is van alle belangrijke ontwikkelingen op de werkvloer.

In ieder geval merk ik in de praktijk dat er iets gedaan wordt met afgegeven signalen.

Deze transparantie en openheid wordt mede gerealiseerd door een goed georganiseerd communicatiesysteem binnen de organisatie.

Toch denk ik dat het belangrijk is om op gezette tijden te snuffelen op de werkvloer om even te voelen wat er leeft.Ik ben dan ook vereerd dat mijn aandachtsdirecteur in januari 2008 meeloopt op mijn afdeling.

Prettige kerstdagen,

Ruud Janssen
Unihoofd Fysiotherapie
Maaslandziekenhuis
Sittard