vrijdag 30 mei 2008

Google Health en Maaslandziekenhuis ......


Vorige week besteedde ik op mijn weblog aandacht aan de officiële lancering van Google Health. Zoals ik al aangaf is Google Health een ontwikkeling die het mogelijk maakt om persoonlijke gezondheidsinformatie op het internet bij Google op te slaan. Hiermee ontstaat een Elektronisch Patiënten Dossier, dat door de patiënt zelf wordt beheerd. Ik merk dat de lezers van mijn weblog deze ontwikkeling interessant vinden. Ik weet niet of dit mede wordt veroorzaakt door alle “kommer en kwel” rondom de ontwikkeling van ons eigen landelijke patiëntendossier. Het zou best eens kunnen dat Google en Microsoft de defacto standaard op dit terrein gaan neerzetten. Overigens wil ik hier niet verder op in gaan, maar uw aandacht vragen voor de reactie op mijn bijdrage over dit onderwerp. Deze reactie kwam van de redactie van Medisch Contact in de persoon van Heleen Croonen:

“Complimenten voor het bericht! Maar ik heb nog een vraag. Google Health werkt nu alleen nog in de VS. Mocht het dossier ook in Nederland actief worden - zou het Maaslandziekenhuis partner willen zijn van Google Health?“.

Natuurlijk is dit een hele reële optie. Immers het nieuwe Maaslandziekenhuis, dat in oktober a.s. in gebruik wordt genomen, beschikt bij de opening over een volledig gedigitaliseerd zorgproces, met een ziekenhuisbreed Elektronisch Patiënten Dossier (EPD). Dit EPD zal zonder al te grote technische problemen gekoppeld kunnen worden aan de applicaties van Google Health. Dus wat dat betreft geen grote belemmeringen. Toch moeten we realistisch zijn. Google Health wordt op dit moment nog slechts beperkt ondersteund en dan ook nog in de Verenigde Staten. Daarnaast dient de functionaliteit van het Google-dossier nog op tal van punten doorontwikkeld te worden en zal ook nog de nodige ervaring dienen te worden opgedaan met koppelingen met elektronische dossiers van ziekenhuizen. Op dit moment zijn in de VS nog slechts twee ziekenhuizen hiertoe in staat. En dan nog maar te zwijgen over de privacy-issues die ongetwijfeld nog een belangrijke rol gaan spelen bij de verder introductie, ook in Nederland. Desalniettemin zal ik de ontwikkelingen nauwgezet blijven volgen en heb ik een gesprek met Google Nederland inmiddels op mijn todo-lijstje gezet.

1 opmerking:

Redactie Medisch Contact zei

Bedankt voor de reactie.
Wanneer Google Health bovenaan het todo-lijstje is aangekomen, lees ik graag meer over het vervolg.

vriendelijke groet,
Heleen Croonen