donderdag 1 mei 2008

Moeilijk voor te stellen .....

Op dit moment geniet ik van een korte vakantie. Als tijdverdrijf wil ik dan nog wel eens surfen over het internet. Zo doende kwam ik uit bij een website over één van de ontwerpen van de bekende architect Frank Lloyd Wright, het beroemde huis “Fallingwater”. U moet weten, dat ik geïnteresseerd ben in architectuur en stedenbouwkunde (mede door mijn werk). Nu is het niet zozeer mijn bedoeling u in deze bijdrage mee te nemen in het oeuvre van Frank Lloyd Wright (hetgeen zeer zeker de moeite waard is), doch wil ik u tonen hoe moeilijk het soms is om van tekeningen je een goede voorstelling te maken hoe het uiteindelijke resultaat van de bouwinspanningen er uit zal komen te zien. Ook bij het zien van de tekening van "Fallingwater” (zie hieronder):


blijkt dit overduidelijk, als we naar het uiteindelijke fantastische resultaat kijken (zie hieronder):


En dan te bedenken dat dit ontwerp is gemaakt en het huis is gebouwd in de dertiger jaren. Een prachtig (tijdloos) ontwerp, althans in mijn ogen.

Waarom wil ik dit nu met u delen. Wel, ik zie parallellen met de bouw van ons nieuwe ziekenhuis. Ook daar hebben wij lang moeten werken met tekeningen. Het is dan lastig om je een goede voorstelling te maken van hoe bijvoorbeeld je werksituatie er straks in het nieuwe gebouw uit zal gaan zien. Dit brengt soms onzekerheid met zich mee. Is mijn werkplek niet te krap bemeten? Hoe groot is de spreekkamer eigenlijk? Is er voldoende wachtruimte? Hoe groot is de backoffice van het spreekuurcentrum? Allemaal relevante vragen, die pas echt een afdoende antwoord krijgen op het moment dat alle betrokkenen het gebouw van nabij hebben kunnen ervaren. Vandaar dat ik u, wat mij betreft de tot nu toe de meest indrukwekkende foto van het interieur van het gebouw, niet wil onthouden. En dan is de praktijk, hetgeen ik uit eigener ervaring kan melden, nog imposanter dan onderstaande foto kan uitdrukken.


De foto maakt mij in ieder geval ongeduldig om het gebouw in gebruik te nemen. Nog even wachten, tot oktober ........

Geen opmerkingen: