zondag 1 juni 2008

Hoe modern is het nieuwe Maaslandziekenhuis?

Die vraag krijg ik vaak gesteld bij presentaties over het nieuwe ziekenhuis of bij rondleidingen over de bouwplaats. Een gemakkelijk antwoord is hierop moeilijk te geven. Een compleet overzicht van de laatste inzichten op ziekenhuis(bouw)gebied heb ik niet. Ook bestaat er bij mijn weten niet zoiets als een compleet overzicht van alle in aanbouw zijnde ziekenhuizen “all over the World” en de gebruikte technieken hierin. Des te interessanter was dan ook een webpagina op Docshop.com, waarin een populair overzicht werd gegeven van “Five of the World's Most Technologically Advanced Hospitals”. Met de volgende link komt u automatisch op deze pagina. De vijf genoemde ziekenhuizen zijn:

1. The Children's Hospital in Montefiore, Bronx, New York, USA
2. St Olavs Hospital in Trondheim, Noorwegen
3. Helford Clinical Research Hospital in Duarte, California, USA
4. Upper River Valley Hospital in Waterville, New Brunswick, Canada
5. Legacy Salmon Creek Hospital in Clark County, Washington, USA

Kijkend naar de karakteristieken van de volgens de auteur vijf technologisch modernste ziekenhuizen ter wereld, dan kan ik gerust stellen dat het nieuwe Maaslandziekenhuis zich hiermee gemakkelijk kan meten. Immers het nieuwe ziekenhuis onderscheidt zich op een aantal terreinen te weten:
1.
het gebruik van IT in de zorg (elektronisch patiëntendossier en dito zorglogistiek);
2.
de goederenlogistiek (computergestuurde wagens die het ziekenhuis automatisch bevoorraden);
3.
de hoge standaarden op het gebied van hospitality (allemaal 1-persoonskamers, hoog serviceniveau voor wat betreft eten, drinken en dienstverlening);
4.
scheiding van alle personen- en goederenstromen in het ziekenhuis (patiënten/bezoekers gescheiden van de zorgverleners en gescheiden van alle goederentransport);
5.
het hoge kwaliteitsniveau van de werkomgeving voor de werkers in de zorg.

Dat totaal is volgens mij ruimschoots voldoende voor een plaats in de top 5 van de lijst van ’s werelds technologisch meest geavanceerde ziekenhuizen. We zullen het allemaal kunnen zien bij de opening. Wilt u zolang niet wachten, dan verwijs ik u naar de speciale webpagina’s van het in aanbouw zijnde Orbis Medical Park, waar het nieuwe Maaslandziekenhuis een plaats gaat krijgen.

1 opmerking:

fabrizio doria zei

hoi
ik vind het nieuwe orbis ziekenhuis hardstikke modern maar het maaslandziekenhuis had eigenlijk ook mogen blijven ik heb als souvanir liftknoppen van de oude liften gekregen ,jullie hebben een mooi ziekenhuis momenteel jullie hebben ook voor de beste liften gekozen snel patientenvervoer mooi design wat wil je nog meer ??? heb je misschien wat meer foto's van het oude ziekenhuis ben er naar opzoek i.v.m. een aankomende grote film die geproduceerd wordt door mij kan je ze dan op je site zetten p.s. ik heb meegekregen dat het boek van het ziekenhuis niet in de dagwinkel ligt wat wel op de site staat

groetjes een fan van orbis