zaterdag 19 juli 2008

De eerste patiënt van overmorgen .........

Eerder deze dag schreef ik over mijn eerste stappen in de wereld van Web2.0
Met behulp van mijn weblog deel ik ervaringen met u vanuit mijn functie als algemeen directeur van het Maaslandziekenhuis. Inmiddels bestaat naast het begrip Web2.0 ook het begrip Health2.0 Onder Health2.0 vallen alle activiteiten die op het Internet door patiënten, zorgverleners, zorgaanbieders, etc. worden ondernomen, gebruik makend van de nieuwe Web2.0-tools die Internet biedt. Steeds meer patiënten delen hun ervaringen met andere patiënten of belangstellenden. Een heel goed, maar ook heel indrukwekkend voorbeeld is het verhaal van Maarten Lens-Fitzgerald. Op verschillende weblogs is hier al over geschreven en aan gerefereerd. Ik wil de (vaste) lezers van mijn weblog deze indrukwekkende bijdrage van Maarten niet onthouden. Zoals Maarten het zelf stelt:

This is the blog of the journey I started on June 4th 2008 when I found out I had a tumor between my lungs. Its a journal for all to read, to stay informed and for me to share.”

Het hele bijzondere van Maarten’s weblog is dat:
  • zijn röntgenfoto’s op Slideshare online staan
  • hij blogt over, wat hij noemt, ‘his journey’
  • hij twittert over zijn ervaringen zowel binnen als buiten het ziekenhuis (OLVG)
  • hij foto’s maakt met zijn mobiel en deze op Mobypicture publiceert
  • hij filmpjes schiet in het ziekenhuis en wordt geïnterviewd door bezoekers
  • hij zijn Google-agenda op Internet beschikbaar stelt voor z’n bezoekers

Is Maarten hiermee de eerste patiënt van overmorgen?? De eerste E-patiënt?? Ik wens hem ontzettend veel sterkte in de komende periode.

2 opmerkingen:

Jan Martens zei

Cees, ik denk dat je de naam Jan in de laatste zin moet vervangen door Maarten.

Groet,
Jan

Cees Sterk zei

Jan, hartelijk dank voor je attente reactie.

Groeten,
Cees