zaterdag 19 juli 2008

Shift happens .......

Met het bijhouden van mijn weblog, ben ik de wereld van Web2.0 binnen getreden. Met Web2.0 worden de nieuwste mogelijkheden van het Internet aangeduid. Voorbeelden hiervan zijn de Blogs, de Wiki’s, YouTube, Flickr, de zogenaamde Social Media zoals MySpace, Facebook, maar ook de Nederlandse Hyves. Verbluffend hoeveel jongeren (maar ook ouderen) gebruik maken van deze nieuwe media. Een op YouTube veel bekeken video, met als naam Shift Happens, laat scherp zien hoe onze wereld in een razend tempo aan het veranderen is onder invloed van deze digitale revolutie. Hieronder staan twee versies afgebeeld van Shift Happens, een Amerikaanse en een Nederlandse versie. De Nederlandse versie is afgeleid van de Amerikaanse en in de Nederlandse context geplaatst. Beide video's zijn zeer zeker de moeite van het bekijken waard.





Shift Happens heeft bij mij toch wel weer de ogen geopend. Ik ben me nóg meer bewust geworden van het feit dat ik een ‘open mind’ moet houden ten aanzien van deze nieuwe mogelijkheden. Immers als we de dingen op dezelfde wijze blijven doen, zoals we ze gisteren deden, dan moeten we niet verbaasd zijn, dat we ook de uitkomsten/resultaten van gisteren krijgen. Dus als we beter willen presteren - en dit geldt ook voor de ziekenhuiszorg - dan zullen we de bereidheid moeten hebben om te veranderen in wat we doen. Dit betekent mijn inziens het omarmen van nieuwe technologieën en nieuwe werkwijzen. Voor mij is dan ook het meest in het oog springende statement uit de video:

"We are currently preparing our students for jobs that don't yet exist... using technologies that haven't been invented... to solve problems we don't even know are problems yet."

Ook in de doorontwikkeling van de gezondheidszorg zijn de grenzen nog lang niet in zicht. Dit vergt continue innovatie en educatie van alle zorgverleners in de wereld, in Nederland, binnen Orbis Medisch en Zorgconcern en in het bijzonder binnen het Maaslandziekenhuis. Met de ingebruikname van het nieuwe Maaslandziekenhuis leveren wij beslist een bijzondere bijdrage hieraan.

1 opmerking:

Luc Renierkens zei

In relatie tot dit onderwerp ontdekte ik via freakonomics.com de volgende site: www.hellohealth.com
New Yorkse huisartsen waarbij het internet het belangrijkste toegangsportaal is tot de huisarts. Benieuwd wanneer mijn huisarts eindelijk zover is.