zaterdag 1 november 2008

Het eerste jaar zit erop .........

Op 1 november 2007 ben ik (voorzichtig) gestart met mijn weblog. Nu zijn we inmiddels een jaar verder. In dat jaar heb ik 81 berichten geplaatst. Pas sinds half december worden er over het bezoek aan mijn weblog ook statistieken bijgehouden. Die laten het volgende zien. In totaal hebben tot nu toe 5115 geïnteresseerden mijn weblog bezocht. Dit resulteerde in 8291 paginaweergaven. Het aantal bezoekers per dag steeg in het achterliggende jaar van 10 - 15 bezoekers per dag naar zo'n 20 - 40 bezoekers per dag. Ook het aantal abonnementen op de rss-feed bij Feedburner is flink gestegen. Inmiddels hebben 68 lezers een abonnement op mijn bijdragen aan mijn weblog genomen. Ook aardig is dat ruim 30% van de bezoekers 'terugkerende bezoekers' zijn. Het meest bekeken was mijn bijdrage over het Elektronisch verpleegkundig dossier en wie met de volledige introductie hiervan het eerste was in Nederland. Maar liefst 377 keer werd deze pagina opgevraagd.

Wat levert dit nu allemaal op, zult u wellicht denken. In de eerste plaats plezier. Je moet een beetje 'computergek' zijn om de ontwikkelingen op het Internet te willen volgen. En de ontwikkelingen gaan daar razend snel. Het aantal 'bloggers' neemt hand over hand toe en het Internet wordt steeds interactiever. Ook reiken de Internettoepassingen steeds verder in de wereld van de zorg. Regelmatig geef ik daar op mijn weblog blijk van. Verder lezen veel medewerkers van Orbis / Maaslandziekenhuis mijn weblog. Ik krijg hierop veel reacties. Ook dit is een manier om mijn opvattingen als directeur te delen met velen in de organisatie. De kans is groot, dat ik die medewerkers anders niet had kunnen bereiken. Ikzelf volg inmiddels zo'n 60-tal weblogs over management in de zorg, over kwaliteit en veiligheid, over nieuwe Internetrelaties met patiënten, over patiëntenforums, etc. etc. Hiervoor gebruik ik Google Reader een (gratis) programma van Google, die alle opgegeven weblogs voor je scant op nieuwe bijdragen en deze voor je klaarzet en groepeert. Een uiters slim programma om op Internet niet de weg kwijt te raken en overzicht te houden. Daarnaast heeft het bloggen nieuwe relaties opgeleverd van bloggende collega-directeuren in binnen- en buitenland.

Ik ga er dus mee door .........

Geen opmerkingen: