zaterdag 20 december 2008

Websites van ziekenhuizen ....

De websites van veel ziekenhuizen zijn, net als vorig jaar, voor verbetering vatbaar. Ze zijn weinig interactief en transparant. Dat concludeert onderzoeksbureau Intercity Consultancy in het onderzoek Webmonitor ziekenhuizen 2008, waarbij het de websites van 94 ziekenhuizen onder de loep hield. De websites zijn onderzocht op gebruikersvriendelijkheid, de mogelijkheden tot interactie en de transparantie van de website.

De meeste sites zijn wel gebruiksvriendelijk, maar essentiële informatie ontbreekt volgens het onderzoek. Zo heeft slechts 51 procent van de onderzochte ziekenhuizen de contactgegevens op de website staan. Bijna de helft van de ziekenhuizen heeft geen rubriek met veelgestelde vragen op de website. Deze rubriek kan mensen basisinformatie verschaffen waardoor ze anders naar het ziekenhuis bellen of mailen.

Ook transparantie over de kwaliteit van een ziekenhuis laat te wensen over. 73 procent van de ziekenhuizen heeft geen klanttevredenheidsonderzoek online staan, 44 procent van de ziekenhuizen heeft geen kwaliteitsrapport online en bij 38 procent van de websites is de NIAZ-accreditatie niet vermeld. Op dit moment heeft 63 procent van de ziekenhuizen downloadbare folders en brochures. Bij 28 procent van de ziekenhuizen is het mogelijk om online een afspraak te maken. Ruim 25 procent van de websites biedt videofragmenten aan. (Bron: Zorgvisie)

Het Sint Franciscus Gasthuis in Rotterdam heeft volgens het onderzoek de beste website. Het Albert Schweitzer Ziekenhuis in Dordrecht en de Isala Klinieken in Zwolle komen op de tweede en derde plaats. Orbis Medisch en Zorgconcern eindigde op de 16e-plaats. Aanmerkelijk beter dan in 2007, toen nog met plaats 52 genoegen moest worden genomen. Kijkend naar de scorelijst van Orbis, dan kan worden vastgesteld, dat met betrekkelijk weinig inspanning nog aanmerkelijke verbetering kan worden bewerkstelligd. Dit lijkt mij een uitdaging voor onze afdeling Communicatie om volgend jaar in de Top 5 te scoren. Ik ben benieuwd ....

1 opmerking:

Remco van Rijt zei

Beste Cees,
de plannen voor 2009 liggen al klaar en we nemen, hoewel onze positie in lijstjes geen uitgangspunt is :-) de uitdaging dan ook met beide handen aan!
Korte reactie na eigen analyse van de intercitylijst: Op onze site functioneert bijvoorbeeld de mogelijkheid om contact op te nemen via e-mail niet. Een bewuste keuze omdat publiceren van mailadressen vaak leidt tot toename van spam. Dus alleen contactformulieren. De ontbrekende nieuwsbrieffunctionaliteit is in de maak en verder vind ik de optie voor een digitaal suggestieformulier een mooie. Ik mis in het onderzoek zaken als usabillity en de 'coolfactor' maar wellicht dat die terugkomen in de uitgebreide scorelijst.

Een stukje van de uitdaging voor 2009 wil ik graag terugkaatsen. Zodra de uitgebreide scorelijst op mijn bureaublad ligt zou ik deze graag met je bespreken. Ben benieuwd naar je ideeën die helpen om ook volgend jaar de site weer met stip te laten stijgen.

Remco van Rijt
sr. communicatieadviseur
Orbis medisch en zorgconcern